Τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων προσώπων χρησιμοποιεί η εταιρεία CISCO, η οποία υπέγραψε σύμβαση με την ελληνική κυβέρνηση για την τηλε-εκπαίδευση. Τα δεδομένα «χρησιμοποιούνται μόνο για την παροχή υπηρεσιών στους χρήστες μας» αναφέρει σε δήλωσή της η διευθύντρια Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της Cisco. Θυμίζουμε ότι και η εταιρεία Cambridge Analytica διέψευδε ότι χρησιμοποιούσε τα προσωπικά δεδομένα που αντλούσε από το Facebook. Μέχρι να αποκαλυφθεί από υψηλόβαθμο στέλεχός της πώς τα δεδομένα αυτά χρησιμοποιήθηκαν τόσο στην πρώτη εκλογή Τραμπ όσο και στο δημοψήφισμα για το Brexit. Ανάλογη περίπτωση είχαμε πρόσφατα στην Ελλάδα και με την εταιρεία Palantir Technologies.
Η Cambridge Analytica είχε συλλέξει 4.500-5.000 στοιχεία για κάθε ψηφοφόρο των ΗΠΑ. Με βάση την ανάλυση των στοιχείων αυτών, οι ψυχολόγοι πεδίου δημιούργησαν ένα «πεδίο κατανόησης» και το προφίλ (το ψυχογράφημα της προσωπικότητας) του Αμερικανού ψηφοφόρου και έτσι μπορούσαν να κατευθύνουν την πολιτική συμπεριφορά του. Η Cambridge Analytica ρευστοποιήθηκε όταν αποκαλύφθηκε η παράνομη επεξεργασία των εκατομμυρίων προσωπικών δεδομένων που είχαν αντληθεί από το Facebook.
Το δόγμα Breitbart των νεοδεξιών (Ο ακροδεξιός Στηβ Μπάνον ήταν αντιπρόεδρος της C. A.) αναφέρεται στην αλλαγή της κοινωνίας μέσω της αποδόμησης και της αναδόμησής της. Διασπείρουν μίσος και φόβο, προκαλώντας κοινωνικό εμφύλιο. Τα χάσταγκ στο τουίτερ είναι ενδεικτικά: #Τσίπρας_ψεύτης #ΣΥΡΙΖΑ_Βουρκος #ΣΥΡΙΖΑ_ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ #Συριζα_τρομοκρατες #συριζα_εγκληματικη_οργανωση #syriza_xeftiles #zaioi_zoa #syriza_prodotes #zaioi_kleftes. Χιλιάδες είναι οι σχετικές αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ρητορική του μίσους θα κορυφωθεί στη Βουλή με την επαναλαμβανόμενη κραυγή του Κυρ. Μητσοτάκη προς τον Αλ. Τσίπρα: «Είσαι ψεύτης, είσαι ψεύτης, είσαι ψεύτης», υπό τα ενθουσιώδη χειροκροτήματα των βουλευτών της ΝΔ. Η «πολεμική επικοινωνία» του κυβερνώντος κόμματος δομείται με βάση αυτό το σύνθημα. Μια πρακτική αμερικάνικης παραγωγής και προέλευσης, που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τους επικοινωνιολόγους του Ντόναλντ Τραμπ το 2016 εναντίον της Χίλαρι Κλίντον. Τότε το κεντρικό σύνθημα του Τραμπ ήταν «Απατεώνισσα Χίλαρι». Ανάλογη «πολεμική επικοινωνία» εφαρμόστηκε από τους Τζόνσον και Φάρατζ για το Brexit. Εκεί είχαμε ακόμα και το φόνο βουλεύτριας που ήταν αντίθετη στο Brexit. Ο Τραμπ στις πρόσφατες εκλογές χρησιμοποίησε τους ίδιους επικοινωνιολόγους, οι οποίοι δημιούργησαν την ίδια εμφυλιοπολεμική κατάσταση με αποκορύφωμα την εισβολή στο Καπιτώλιο. Τελικά, η εκλογή του Τραμπ, που πριν μερικούς μήνες ήταν απόλυτα σίγουρη, θα χαθεί από το Δρόμο, από τον Τζορτζ Φλόιντ και το τεράστιο κίνημα "Οι ζωές των Μαύρων έχουν αξία".
Το ίδιο, ακριβώς, φαίνεται να συμβαίνει και στην Ελλάδα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που ακολουθεί την επικοινωνιακή πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, του Φάρατζ και των άλλων ακροδεξιών, φαίνεται να χάνει από ένα παραδοσιακό μέσο πολιτικής πρακτικής και επικοινωνίας, το "Δρόμο". Αυτό συμβαίνει αυθόρμητα από τα κοινωνικά κινήματα, καθώς κανένα κόμμα της αντιπολίτευσης δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται την επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης και, κυρίως, τη δύναμη των κολοσσών του διαδικτύου, η οποία οφείλεται στην αξία των «δεδομένων»(data) που έχει ξεπεράσει την αξία του πετρελαίου! Και ότι μαζί με τις πολιτικές συνέπειες και τις ψυχολογικές επιχειρήσεις χειραγώγησης(psyops) με στόχο την αλλαγή της πολιτικής συμπεριφοράς των πολιτών, υπάρχει και η οικονομική διάσταση καθώς οι εταιρείες αυτές λειτουργούν σαν «ψηφιακές κλεπτοκρατίες» και το Facebook σαν υπερκράτος...
*Η φωτογραφία είναι από σχετικό ρεπορτάζ της Καθημερινής για το Facebook-Μοσχάτου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου