Το χυδαίο χάσταγκ #ERT_ανωμαλοι εντάσσεται στην επίθεση της ακροδεξιάς σε όλο τον κόσμο ενάντια στα δικαιώματα των γυναικών και των LGBTQI κοινοτήτων. Στον Guardian, η φιλόσοφος Judith Butler καταγγέλλει την επίθεση αυτή που γίνεται στο όνομα της διάσωσης της παραδοσιακής οικογένειας από το λεγόμενο μοντέλο της «ιδεολογίας του φύλου».
Οι επιθέσεις στην
«ιδεολογία του φύλου» υποστηρίζονται από δεξιές, ακροδεξιές, καθολικές και ευαγγελικές οργανώσεις. Αυτές οι ομάδες ταυτίζονται στο ότι θεωρούν πως η παραδοσιακή οικογένεια δέχεται επίθεση, ότι τα παιδιά στην τάξη διδάσκονται να γίνουν ομοφυλόφιλοι και ότι το «φύλο» είναι μια διαβολική ιδεολογία που απειλεί να καταστρέψει οικογένειες, τοπικούς πολιτισμούς, ακόμα και τον ίδιο τον «άνθρωπο»!
Όπως γράφει η Judith Butler, δεν
είναι εύκολο να συγκροτηθούν πλήρως τα επιχειρήματα που
χρησιμοποιεί το κίνημα κατά της «ιδεολογίας του φύλου». Εξαπολύουν
διάφορες εμπρηστικές ρητορικές επιθέσεις εναντίον αυτού που θεωρούν ως
«ιδεολογία του φύλου». Για παράδειγμα, πιστεύουν ότι αυτή υπονομεύει το
φυσικό ή θεϊκό χαρακτήρα της ετεροφυλικής οικογένειας. Φοβούνται ότι οι
άνδρες θα χάσουν τις κυρίαρχες θέσεις τους ή θα μειωθούν μοιραία εάν αρχίσουμε
να σκεφτόμαστε σύμφωνα με την «ιδεολογία του φύλου». Πιστεύουν ότι τα
παιδιά θέλουν να αλλάξουν φύλο, επειδή στρατολογούνται από γκέι και τρανς
άτομα, ή πιέζονται να δηλώσουν ότι είναι ομοφυλόφιλοι. Ανησυχούν ότι
εάν κάτι που ονομάζεται «φύλο» γίνει κοινωνικά αποδεκτό, θα υπάρξει μια
πλημμυρίδα σεξουαλικών διαστροφών, συμπεριλαμβανομένης της κτηνωδίας και της
παιδεραστίας!
Η βάση του κινήματος είναι εθνικιστική, τρανσφοβική,
μισογυνική και ομοφοβική και επιδιώκει να ακυρώσει την προοδευτική νομοθεσία που
επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες μετά από τους αγώνες των LGBTQI όσο και των
φεμινιστικών κινημάτων. Επιτιθέμενοι στην «ιδεολογία του φύλου»
αντιτίθενται στην αναπαραγωγική ελευθερία των γυναικών και στα δικαιώματα των
μονογονέων. Αντιτίθενται στην προστασία των γυναικών από τους βιασμούς και
την ενδοοικογενειακή βία· αρνούνται τα νομικά και κοινωνικά δικαιώματα των
τρανς ατόμων και τις νομικές και θεσμικές εγγυήσεις κατά των διακρίσεων λόγω
φύλου, κατά της βάναυσης σωματικής παρενόχλησης και της δολοφονίας. Το
αντιδραστικό αυτό κίνημα ενισχύθηκε την περίοδο της πανδημίας, καθώς η
ενδοοικογενειακή κακοποίηση έχει εκτοξευθεί στα ύψη και τα queer και τρανς
άτομα έχουν στερηθεί τους χώρους όπου σχηματίζουν κοινότητες αλληλεγγύης.
Για αυτό το αντιδραστικό κίνημα, ο όρος «φύλο»
συμπυκνώνει ένα σύνολο κοινωνικών και οικονομικών ανησυχιών που παράγονται από
την αυξανόμενη οικονομική επισφάλεια υπό νεοφιλελεύθερα
καθεστώτα, από την εντεινόμενη κοινωνική ανισότητα και τον εγκλεισμό λόγω της
πανδημίας. Τροφοδοτείται δε από τους φόβους για κατάρρευση των υποδομών,
τον αντιμεταναστευτικό θυμό και τον φόβο της απώλειας της «ιερότητας της
ετεροφυλικής οικογένειας», την απώλεια της εθνικής ταυτότητας και της λευκής
υπεροχής. Το έθνος για το οποίο αγωνίζονται είναι χτισμένο πάνω στην λευκή
υπεροχή και στην ετεροφυλική οικογένεια.
Η εξαφάνιση των κοινωνικών υπηρεσιών από τον νεοφιλελευθερισμό άσκησε
πίεση στην παραδοσιακή οικογένεια ως προς την παροχή φροντίδας, Σε αυτό το
πλαίσιο άγχους και φόβου η «ιδεολογία του φύλου» παρουσιάζεται ως μια
καταστροφική δύναμη, μια ξένη επιρροή (σ.σ. οι «δυτικές αξίες» τις οποίες
πολεμά ο Κύριλλος και ο Πούτιν) που διεισδύει στο πολιτικό σώμα και
αποσταθεροποιεί την παραδοσιακή οικογένεια. Για όλα φταίει το «φύλο».
(σ.σ. Δεν φταίει η απληστία των υπερπλούσιων, δεν φταίει η κλιματική κρίση,
ούτε η κατάργηση του κοινωνικού κράτους, φταίνε τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα -αυτό λέει κι ο
πατριάρχης της Ρωσίας-, φταίνε οι φεμινίστριες, οι γκέι, οι πρόσφυγες και οι
μετανάστες, φταίνε οι ακτιβιστές, οι... δαίμονες!)
Η «ιδεολογία του φύλου» γίνεται ένα σατανικό φάντασμα,
μια δύναμη καταστροφής που απειλεί τη δημιουργία του Θεού! Αυτή η
καταστροφική δύναμη θεωρούν ότι μπορεί να καταπολεμηθεί μόνο μέσω απελπισμένων
εκκλήσεων στον εθνικισμό, τον αντιδιανοουμενισμό, τη λογοκρισία, την απέλαση και
τους φράχτες στα σύνορα.
Ένας
λόγος, λοιπόν, που χρειαζόμαστε σπουδές φύλου περισσότερο από ποτέ είναι για να
κατανοήσουμε αυτό το αντιδραστικό κίνημα, γράφει η Judith Butler .
Το κίνημα κατά της ιδεολογίας του φύλου διασχίζει τα
σύνορα, συνδέοντας οργανώσεις στη Λατινική Αμερική, την Ευρώπη, την Αφρική και
την Ανατολική Ασία. Η αντίθεση στην «ιδεολογία του φύλου» εκφράζεται από
διαφορετικές κυβερνήσεις όπως της Γαλλίας του Μακρόν και της Πολωνίας του
Ντούντα, (σ.σ. από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και την Κεραμέως) από
δεξιά κόμματα στην Ιταλία, στην Κόστα Ρίκα και την Κολομβία, από τον Όρμπαν και
τον Μπολσονάρου.
Η «ιδεολογία του φύλου» στη Γερμανία και σε ολόκληρη
την Ανατολική Ευρώπη παρομοιάζεται με τον «κομμουνισμό» ή με τον
«ολοκληρωτισμό».
Στην Πολωνία, περισσότερες από εκατό περιοχές
έχουν αυτοανακηρυχθεί «ζώνες κατά των LGBT», ποινικοποιώντας την ανοιχτή
δημόσια ζωή για όποιον θεωρείται ότι ανήκει στις ΛΟΑΤΚΙ+κοινότητες,
αναγκάζοντας τους νέους να εγκαταλείψουν τη χώρα ή να παρανομήσουν. Αυτές
οι αντιδραστικές φλόγες έχουν αναζωπυρωθεί από το Βατικανό, το οποίο ανακήρυξε την «ιδεολογία
του φύλου» «διαβολική», αποκαλώντας την μια μορφή «αποικιστικού ιμπεριαλισμού»(Τα
ίδια λέει και ο πατριάρχης Κύριλλος της Μόσχας).
Τα κινήματα κατά της «ιδεολογίας του φύλου» είναι φασιστικά κινήματα που διαστρεβλώνουν τον
ορθολογισμό (σ.σ. γι' αυτό συνδέονται και με το αντιεμβολιαστικό κίνημα) για να
ταιριάζουν με τους υπερεθνικιστικούς στόχους τους.
Στη γνωστή λίστα του με τα στοιχεία του φασισμού, ο Umberto Eco γράφει: «το φασιστικό
παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με πολλές μορφές», γιατί ο φασισμός είναι «ένα κολάζ… μια κυψέλη
αντιφάσεων». Αυτό περιγράφει τέλεια την επίθεση στην λεγόμενη «ιδεολογία του
φύλου» σήμερα. Είναι μια αντιδραστική υποκίνηση, μια εμπρηστική δέσμη
αντιφατικών και ασυνάρτητων ισχυρισμών και κατηγοριών. Μέσα από ένα κύμα
ασυνεπών, αντιφατικών και υπερβολικών ισχυρισμών, επινοούν έναν κόσμο πολλαπλών
επικείμενων απειλών για να υποστηρίξουν την ανάγκη αυταρχικής διακυβέρνησης και
τη λογοκρισία.
Το φασιστικό το κίνημα κατά της «ιδεολογίας του φύλου» υποστηρίζει
συνεχώς ενισχυμένες μορφές αυταρχισμού. Ενθαρρύνουν τις κρατικές εξουσίες
να παρεμβαίνουν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα, να λογοκρίνουν καλλιτεχνικά και
τηλεοπτικά προγράμματα, να απαγορεύουν στα τρανς άτομα τα νόμιμα δικαιώματά
τους, να αποκλείουν τα LGBTQI άτομα από δημόσιους χώρους, να υπονομεύουν την
αναπαραγωγική ελευθερία και τον αγώνα κατά της βίας εναντίον των γυναικών, των
LGBTQI ατόμων και των παιδιών. Απειλεί με βία εκείνους/ες, που έχουν
χαρακτηριστεί δαιμονικές δυνάμεις(συμπεριλαμβανομένων των μεταναστών) και των
οποίων η καταστολή ή η απέλαση υπόσχεται την προστασία του έθνους!
Γι’ αυτό η ώρα της αντιφασιστικής
αλληλεγγύης είναι τώρα, λέει η Τζούντιθ Μπάτλερ*.
*Η Judith Butler είναι διακεκριμένη καθηγήτρια φιλοσοφίας στο
New School University. Το τελευταίο βιβλίο της είναι η Δύναμη της Μη Βίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου