Τετάρτη 23 Απριλίου 2008

Η προδοσία της... φτώχειας

Τώρα που η φτώχεια χτυπάει όλο και περισσότερες πόρτες κάποιοι ζητούν να την επαναπροσδιορίσουμε (The Independent). Μόνο που κανείς δεν ξέρει πως. Η πλανητική άρχουσα τάξη αδυνατεί να ελιχθεί με νέες λέξεις και ιδέες. Πλέον είναι αδύνατη εκείνη η μεγάλη αντιστροφή που κατέστησε το χριστιανισμό από ιδεολογία των φτωχών σε ιδεολογία των πλουσίων και την «άγια φτώχεια» αμαρτία! Τα σκέφτομαι αυτά καθώς διαβάζω στην εφημερίδα «Ηχώ» της Άρτας την ανακοίνωση μιας αξιέπαινης ομάδας γυναικών που βοηθά άπορους και όπου μεταξύ άλλων σημειώνεται: «δεν θα προδώσουμε το μεγάλο μυστικό της φτώχειας τους»! Δεν θα προδώσουν, λοιπόν, τη ντροπή, το όνειδος, τη μεγάλη αμαρτία της φτώχειας. Γιατί η φτώχεια είναι στίγμα, είναι λέπρα, απαξίωση, αποκλεισμός! Γι’ αυτό, λέω, μήπως η προδοσία είναι προτιμότερη; Να σπάσουμε, δηλαδή, τη βιτρίνα και να αποκαλύψουμε τη φτώχεια, δείχνοντας ότι δεν είναι οι φτωχοί υπεύθυνοι για την κατάστασή τους; Γιατί ακόμη και η «προδοσία» του Ιούδα δεν είναι και τόσο προδοσία, αφού έγινε στο όνομα του «θελήματος» του Θεού. Εν προκειμένω, η προδοσία είναι αναγκαία για να στιγματίσει αυτό που πρέπει να απορριφθεί, δηλαδή την απάνθρωπη κατάσταση της αναπαραγωγής της φτώχειας, αλλά και για να αποκαταστήσει το πρωταρχικό μήνυμα του χριστιανισμού. Γιατί το μήνυμα των πρωτοχριστιανών ήταν η ελευθερία και η ισότητα. Τότε για πρώτη φορά υπήρξε μία πολιτιστική επανάσταση, που απαξίωσε τον πλούτο και αξίωσε τη φτώχεια (Τζ. Λεοπάρντι). Ο χριστιανισμός της Ανατολής δημιούργησε μία νέα ανθρώπινη ηθική, αλλά προπάντων ανέτρεψε τις ιεραρχίες. Ο Θεός των πρωτοχριστιανών είναι φτωχός, ταπεινός, αποστερημένος από κάθε αγαθό, είναι ο Θεός της Αγάπης και όχι της Δύναμης, είναι ο Θεός της μέριμνας για τους φτωχούς, ο Θεός της δικαιοσύνης και του συλλογικού καλού. Το μήνυμα του πρώτου χριστιανισμού διαστρεβλώθηκε, αλλά διασώθηκε από τους χριστιανούς ουμανιστές της Αναγέννησης, από τους φιλοσόφους του Διαφωτισμού. Αυτό το ηττημένο μήνυμα δικαιώνεται στις μέρες μας. Συνεπώς, ο άνομος πλούτος είναι "ντροπή" και όχι η έντιμη φτώχεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γυναικοκτονία: Η ιστορία του όρου

  [   ARTI news   /   Κόσμος   / 15.12.24 ] Στα άρθρα που αφιερώθηκαν για τη δολοφονία της ηθοποιού Marie Trintignant την 1η Αυγούστου 2003 ...