Δευτέρα 8 Μαρτίου 2010
Υπέρ αργίας
«Όπλο της Ελλάδας είναι ο σύγχρονος πολιτισμός» επισημαίνει ο Κ. Γαβράς. Και ο τρόπος ζωής –η άμεση επικοινωνία, η αλληλεγγύη η ανθρωπιά- θα προσθέταμε, αυτός ακριβώς που μέμφονται ένιοι των βορειο-ευρωπαίων, κυρίως Γερμανοί, και τον οποίο αναζητούν μυριάδες εκ των συμπατριωτών τους. Δυστυχώς, όμως, ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός συντελείται μακριά από τους τηλεοπτικούς προβολείς που προτιμούν να φέγγουν τα πορνεία παρά ό,τι δημιουργείται αθόρυβα, ανεπαίσθητα, συλλογικά, ό,τι είναι τρόπος και ζωή. Ναι, αυτός ο πολιτισμός έχει ανάγκη προβολής. Γιατί μία μορφή τέχνης είναι και η τέχνη της ζωής, η τέχνη του οράν και του εράν, η μέθεξης του Εν με το Παν, του Εγώ με το Εμείς, γιατί ο πολιτισμός είναι ένα σύνολο πρακτικών, μια πλειάδα πίστεων, ακόμη κι ένας τρόπος σκέψης. Αυτός ο τρόπος σκέψης γίνεται και τρόπος ζωής, όταν συναντά τον «κοινοτισμό», τον κοινοτικό πολιτισμό με την έννοια των νέων συλλογικοτήτων, που αντιμάχονται τον ακραίο ναρκισσισμό και τον κανιβαλικό ανταγωνισμό, αυτόν που εκτρέφει το κράτος Λεβιάθαν, ο χομπσιανός, δυτικός πολιτισμός στην ακραία νεοφιλελεύθερη εκδοχή του. Γι’ αυτό όλοι όσοι εκ των βορειο-ευρωπαίων θέλουν να σώσουν την ψυχή τους βρίσκουν καταφύγιο στο Νότο, εκεί όπου υπάρχει ακόμα επικοινωνία, αλληλεγγύη, ανιδιοτέλεια, λεβεντιά, το δώρο-γενναιοδωρία, εκεί όπου υφίστανται ακόμα τα υπολείμματα ενός κόσμου της ανθρωπιάς, της συμπόνιας, του συμπάσχειν και του συγχαίρειν. Γι’ αυτό η μεγαλύτερη επίθεση που δέχεται σήμερα η Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά πολιτιστική. Και δεν αναφέρομαι στην ανάγκη εξάλειψης της διαφθοράς και των πελατειακών σχέσεων, που προβάλλονται ως πρόβλημα –και είναι- αλλά στην απάλειψη σε ό,τι έχει απομείνει από την ελληνική ιδιοσυγκρασία και τον ελληνικό τρόπο ζωής. Αναφέρομαι στις γιορτές(όπου από την αρχαιότητα ακόμη θυσιάζονταν το περίσσιο κι έτσι αποφεύγονταν η βία της συσσώρευσης), στις τελετουργίες του ανταμώματος, των θεσμών επικοινωνίας εντός του κόσμου και όχι εκτός. Η παράδοση αυτή, αυτός ο πολιτισμός που συνιστά μια εναλλακτική πρόταση στην άθλια συνθήκη του δυτικού ανθρώπου χτυπιέται σήμερα ως η αντι-ορθολογική παράδοση του αντιπαραγωγικού «τέττιγος»! Μόνο που εδώ η παράδοση έχει ρίζες αρχαίες και είναι μπολιασμένη με εκείνη την ευχή του Μ. Βασιλείου που έβλεπε την Κυριακή ως «Ημέρα του μέλλοντος αιώνος», τη δημιουργική αργία ως καθημερινότητα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Ο ΤΡΑΜΠ, ο ΜΑΣΚ, το διαδίκτυο και ο "νέος φασισμός"
«Δεν πρέπει να προκαλεί μεγάλη έκπληξη το γεγονός ότι ένα Δημοκρατικό Κόμμα που έχει εγκαταλείψει τους ανθρώπους της εργατικής τάξης θα διαπ...
-
Τώρα το τίποτα. Πριν ν’ ανθίσει η ομορφιά. Προτού η αθωότητα προλάβει να αμαρτήσει, πριν να μεταλάβει τα άχραντα μυστήρια του έρωτα χάθηκε σ...
-
Η Γερμανίδα καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ δήλωσε, χθες, ότι δεν αποκλείει ένα μελλοντικό «κούρεμα» του ελληνικού δημόσιου χρέους. Γιατί τότε δεν...
-
Δεν θα μιλήσουμε σήμερα, τελευταία ημέρα του 2012, ούτε για τη λίστα Λαγκάρντ, ούτε για το «σωματίδιο του θεού»(ή αλλιώς το μποζόνιο του Χιγ...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου