Τρίτη, 24 Φεβρουαρίου 2009

Οι Πάνω και οι Κάτω

Ένας 28χρονος Βούλγαρος, ο Ισα Μεχμέντ, καταδικάστηκε στη Βάρνα σε 4,5 χρόνια φυλάκιση γιατί απέσπασε μέσω του διαδικτύου ένα εκατομμύριο δολάρια από τραπεζικές κάρτες Αμερικανών κυρίως πολιτών. Αλήθεια, ποιος έχει καταδικαστεί από τα διευθυντικά στελέχη και τους μεγαλομετόχους τραπεζών που άφησαν στον «άσσο» κόσμο και κοσμάκι; Κανείς. Αντιθέτως, οι τράπεζες επιχορηγούνται και πάλι από τα χρήματα των πραγματικών ή των εν δυνάμει θυμάτων τους. Άρα, υπάρχει παρανομία και παρανομία. Η «παρανομία» των «πάνω», που νομιμοποιείται και η παρανομία των «κάτω» που διώκεται αυστηρά. Τι απέμεινε από το «παραδικαστικό», το «παραεκκλησιαστικό», το «παραχρηματιστικό», την παραοικονομία, τα εξοπλιστικά, τα καρτέλ, τα βατοπαίδια, τη Ζίμενς; Τίποτα. Όλα είναι όπως πριν. Όλα αποκτούν μια ιδιότυπη νομιμοποίηση μέσω της αποκάλυψης. Ως εάν η αποκάλυψη να είναι ένας τρόπος «ξεπλύματος» της παρανομίας. Εδώ το παράνομο διαπλέκεται με το νόμιμο, συνιστώντας τη «νόμιμη παρανομία» και την αποθέωση της διαλεκτικής και της μικροφυσικής της εξουσίας. Όσο για τους «κάτω», αλίμονο αν παρανομήσουν. Γι’ αυτό, σήμερα, συμβαίνει ό,τι και στο Μεσαίωνα, τότε που οι παρανομούντες τύπου Παλαιοκώστα μετατρέπονταν σε λαϊκοί ήρωες καθώς ρεζίλευαν τους μηχανισμούς της εξουσίας.
Τώρα διώκονται ως συνήθως και πάλι τα «λιμά». Αλλά δεν διώκονται εκείνοι που χρησιμοποιούν κατά κόρον το μεταβατικό ρήμα «χρίω» που σημαίνει «λαδώνω ένα βασιλιά ή σημαντικό κρατικό λειτουργό…» («Αλφαβητάρι του Διαβόλου» του Αμπρόουζ Μπηρς), ούτε αυτοί που επισήμως εκπαιδεύουν την κοινωνία στους κανόνες της διακινδύνευσης μέσω της λοβιτούρας.
Αλλά τι απομένει στον κάθε Παλαιοκώστα και Ριζάι εκτός από την απόδραση; Αυτός είναι πλέον ο σκοπός της ζωής τους. Μέσα-έξω. Αντίθετα, με εκείνον τον 71χρονο Γερμανό, τον H. Niemann, που αρνήθηκε να φύγει από τη φυλακή μετά από πενήντα χρόνια εγκλεισμού, δηλώνοντας ότι θέλει να μείνει εκεί μέχρι το τέλος της ζωής του! «Έξω μόνος θα τρελαθώ» είπε. Γιατί η μοναξιά «έξω» ακυρώνει την ελευθερία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: